PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=33565}

Osadnicy

Nybyggarna
7,5 305
ocen
7,5 10 1 305
Osadnicy
powrót do forum filmu Osadnicy


Przełom XIX i XX wieku. Pochodzący ze Szwecji Kristina (Liv Ullmann) i Karl-Oscar (Max von Sydow) Nilssonowie po wyczerpującej podróży dotarli do Stanów Zjednoczonych. Małżonkowie wraz z dziećmi osiedlają się farmie w stanie Minnesota. Po latach nędzy, jakiej doświadczyli w ojczyźnie, liczą, że tutaj ich los znacznie się poprawi. Życie w Ameryce okazuje się jednak trudniejsze niż przypuszczali. Nilssonowie wraz z dziećmi muszą bardzo ciężko pracować, aby zaspokoić najbardziej elementarne potrzeby. Są również świadkami wyjątkowo dramatycznych wydarzeń, do których należą krwawe starcia z Indianami. Tymczasem brat Karla, Oscar, ulega trwającej gorączce złota, co przypłaca życiem. Mijają lata, dzieci dorastają. Rodzina Nilssonów mimo wielu przeciwności losu zdaje się powoli adaptować do życia w nowej ojczyźnie. Druga część filmowej epopei na podstawie prozy Vilhelma Moberga. Film był nominowany do Oscara i otrzymał Złoty Glob.
http://www.teleman.pl/prog-32164712-osadnicy.html

ocenił(a) film na 8
Gitka

Osadnicy. Epicka saga


Metraż filmu Jana Troella "Osadnicy" zrobiłby wrażenie nawet na miłośnikach Tarkowskiego (fani Tarra pozostaliby niewzruszeni). Ponad trzygodzinny epos o szwedzkiej rodzinie, która wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych i tam rozpoczęła nowe życie. Poznajemy ją, gdy dociera na zakupioną ziemię, gdzie zastaje spartańskie warunki, obcych i przyrodę, którą trzeba ujarzmić. Przeszkadzają bieda, nieznajomość języka, napięte stosunki z Indianami, którym rząd amerykański odebrał tereny i sprzedał imigrantom. Troell śledzi losy familii na przestrzeni lat, zapisuje na taśmie zmiany pór roku, kolejne zmarszczki Maxa von Sydowa i Liv Ullmann. "Osadnicy", druga część słynnego dyptyku Troella, to saga rodzinna sprzężona z historią Ameryki, jej krwawymi narodzinami.

W skali makro film Troella jest rodzajem westernu. Biały człowiek wypiera autochtonów, walczy z piękną, ale czasem nieprzyjazną naturą, pieczołowicie stawia w dziczy podwaliny swojej cywilizacji. Z perspektywy mikro widać jednakże charakterystyczny rys szwedzki. Von Sydow i Ullmann grają Karla Oskara i Kristinę, bogobojnych, ale nie ortodoksyjnych protestantów, ludzi pracowitych, skromnych i prawych. Ich tożsamość, wyrażająca się w tęsknocie za ojczyzną, ściera się z amerykańską, której przyjęcie jest nieuniknione. W filmie Troella asymilacja wiąże się z długoletnimi wyrzeczeniami i cierpieniami, zdaje się procesem ciągle niedomkniętym, niespełnionym, niemożliwym.

"Osadnicy" - epicki, wielopoziomowy fresk - na szczęście się nie wloką. To kino dynamiczne, doskonale opowiadane, w którym czas trwania nie zależy od zachcianek egzaltowanego reżysera, lecz od złożoności problematyki. Troell nie zapomina o akcji i dramaturgii, popisowo przechodzi z jednego wątku do drugiego, umiejętnie inkrustuje fabułę kulminacjami, a do tego ma nietuzinkowy styl - jednocześnie impresyjny i naturalistyczny, który kapitalnie nadaje się do opisu okrucieństwa. W "Osadnikach" przemoc atakuje na koniec, a obraz masowo wieszanych Indian przypomina, że wschód nowej cywilizacji musi być poprzedzony zmierzchem starej. Konieczny jest mord założycielski.
http://www.stopklatka.pl/film/film.asp?fi=40135&sekcja=recenzja&ri=6453

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones